Rör på dig!

Vår kropp är gjord för rörelse! Både kroppen och själen mår bra av fysisk aktivitet.
Många som blir sjuka får sig en tankeställare om att kroppen faktiskt inte är underhållsfri.
Men hur mycket behöver man egentligen röra på sig för sin hälsas skull?
Det finns rekommendationer enligt FYSS (fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling) som säger hur mycket vi behöver röra på oss för att förbättra hälsan.

Vuxna (18 år och uppåt)
150 minuter av måttlig intensitet (ökad puls och andning) under minst 5 dagar i veckan. Alltså en halvtimma om dagen, minst. Alternativt 75 minuter av fysisk aktivitet med hög intensitet under minst 5 dagar i veckan. Förutom träning räknar man också in vardagsmotion i den fysiska aktiviteten, som t.ex. trädgårdsarbete, promenader, friluftsliv etc.

Utöver detta rekommenderas man även att komplettera med styrketräning minst 2 gånger i veckan. Äldre över 65 år bör även träna balansen.

Barn och ungdomar (6-17 år)
Daglig fysisk aktivitet i minst 1 timme.
Tänk på att vara förebilder för era barn. De gör som ni gör, inte som ni säger. Sitter man mycket som barn är risken stor att man fortsätter med det även i vuxen ålder.

Räkna steg
För den som vill använda sig av en stegräknare är rekommendationen att man går 7000 steg /dag, minst.

Undvik stillasittande

För att förbättra hälsan behöver du röra på dig regelbundet, helst varje dag. Ju mer regelbundet man gör något, desto mer vardag blir det. Chansen att du kommer in i annan träning som tillslut också blir regelbunden ökar. Ta hellre kortare promenader varje dag än en längre promenad en gång i veckan. Tänk på att du kan träna vart som helst, du är inte begränsad till gymmet och glöm inte bort vardagsmotionen. Det du bör undvika är långvarigt stillasittande. Ta regelbundna bensträckare. Det gäller även dig som tränar regelbundet!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *