Andra veckan på det nya året

Har du gett något nyårslöfte?

Kanske att börja ditt nya liv?
Komma igång med träning?
Börja äta nyttigare?
Sluta äta godis?

Dessa är nog de vanligaste nyårslöften vi ger. Kan du göra mig en tjänst? Skippa kurerna! (även om det är frestande att ta en genväg)
Tänk på att en livsstilsförändring ska räcka livet ut inte bara några månader. Själv ger jag inte några nyårslöften. Den här gången tänkte jag däremot sätta ledord för året. Har läst många inlägg om detta och det känns inspirerande och inte pressande.

Mina ord för 2019 är:
Styrka – dels vill jag bli stark i kroppen för att klara av vardagen och kunna leva livet fullt ut. Men jag vill också vara stark nog att göra de förändringar som krävs för att jag ska må bra. Att våga lita på mig själv och på att allt kommer att bli bra i slutändan.
Harmoni – att hitta ett inre lugn, en sinnesro.
Närvaro – att ta vara på stunder och inte låta tiden bara rusa förbi. Släppa det som har varit och fokusera på nuet och framtiden.

Att ändra ett beteende och skapa nya rutiner är inte alltid så lätt. Här kommer några tips:
Gör förändringen för din skull, inte någon annan! Tänk igenom vad DU vill med det nya året, inte vad omgivningen tycker att du BORDE förändra.
Hitta ditt varför. Fundera på vad som händer om du genomför förändringen. Vad vill du uppnå? Vad vill du kunna göra som du inte kan göra nu?
Ändra din inställning! Byt ut ”måste” och ”borde” till ”vill”. Jag vill träna istället för jag borde träna.
Sätt rimliga mål. Fokusera på att lägga till bra vanor snarare än de saker du inte ska göra, och gör inte allt på en gång! Fokusera på några få saker i taget att jobba med.

Skriv gärna en kommentar om dina nyårslöften eller tankar om nyårslöften.
God fortsättning på det nya året! 

Lämna ett svar

Stäng meny